Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.[zamknij]
Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta w Sanoku
  
21-12-2024, Sobota, 13:37


Jesteś tutaj :: Akty Stanu Cywilnego :: Wydawanie odpisów aktów st.cywilneg
Strona główna Drukuj treść Poleć znajomemu Pomoc

Pomniejsz tekst Normalny tekst Powiększ tekst
WYDAWANIE ODPISÓW AKTÓW STANU CYWILNEGO

WYDAWANIE ODPISÓW AKTÓW STANU CYWILNEGO

podstawa prawna: art. 79, art. 80, art.81, art. 82 i art.83 - prawo o aktach stanu cywilnego - ustawa z dnia 29 września 1986 r./tekst jednolity Dz. U.z 2004 r.  Nr 161, poz.1688/

1.Na pisemny wniosek strony z ksiąg stanu cywilnego wydaje się:
-   odpis skrócony aktu,
-   odpis zupełny aktu.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 prawa o aktach stanu cywilnego "odpisy aktów stanu cywilnego wydaje się na wniosek sądu lub innego organu państwowego, osoby której stan cywilny został w akcie stwierdzony, jej wstępnego, zstępnego, rodzeństwa, małżonka, lub przedstawiciela ustawowego".  Ust. 2 cytowanego artykułu mówi, że odpisy "mogą być również wydane na wniosek innych osób, które  w y k a ż ą  w tym interes prawny".

2. Warunki uzyskania odpisu aktu:
-   pisemny wniosek o wydanie odpisu,
-   okazanie dokumentu stwierdzającego lub potwierdzającego tożsamość /dowód osobisty lub paszport/,
-   udokumentowanie prawa do otrzymania odpisu /pokrewieństwo lub powinowactwo albo pełnomocnictwo od osoby uprawnionej/,
-  określenie daty i miejsca sporządzenia aktu,
-  wskazanie celu wydania odpisu,

3. Opłata skarbowa:
- za odpis skrócony aktu: 22 zł
- za odpis zupełny aktu: 33 zł

4. Wniosek o wydanie odpisu można złożyć osobiście w USC lub za pośrednictwem poczty.Na wniosek złożony osobiście odpisy wydaje się "od ręki".Jeżeli wniosek został nadesłany z terenu Polski, żądany odpis aktu, po ustaleniu, że osoba występująca z wnioskiem jest uprawniona do jego otrzymania i po  uiszczeniu stosownej opłaty skarbowej, przesyła się bezpośrednio stronie. W przypadku wątpliwości co do uprawnień wnioskodawcy, odpis przekazuje się do usc - najbliższego miejsca jego zamieszkania, w celu przekazania go osobie zainteresowanej, po uprzednim sprawdzeniu prawa do otrzymania tego odpisu.


Autor: Sanok Urząd Miasta
Data: 2006-12-06 10:07:06
Udostępnił: Admin Administrator
Data: 2006-12-06 10:07:06
Modyfikował(a): Agnieszka Frączek
Data: 2011-11-28 15:37:54

Rejestr zmian

Oglądano 4645 razy


Urząd Miasta w Sanoku
ul. Rynek 1
38-500 Sanok
tel. 013 465 28-00
email: umsanok@ks.onet.pl
© ZETO-RZESZÓW Sp. z o.o., www.zetorzeszow.pl